Denis Dufour
Compositor Convidat: 
DIJOUS 27 OCTUBRE - Aula 108 d’Esmuc (Edifici de l’Auditori, carrer de Padilla 155, Barcelona) 11.00-12.30. Master class: Música acusmàtica: especificitats i projeccióA càrrec del compositor Denis Dufour. L’autor ens parlarà de l’escolta reduïda, l’enregistrament de sons, la démarche concrète, i de com projectar la obra electroacústica sobre suport, altrament coneguda com a “música concreta? o “música acusmàtica?, prenent com a exemple les seves obres “Volver? i “PH 27-80?. Conferència en francès, amb traducció al castellà de les principals idees exposades. Organizat per l’Esmuc, dins el Cicle “Open 108?.
Presentació
Orquesta del Caos 2016 | caos@sonoscop.net | C/ Montalegre 5 - CCCB - Barcelona 
Qüestionat sobre la possibilitat que Rússia enviés una expedició tripulada al planeta Mart, el cosmonauta Yuri Pavlovitch contestava a l’Eduard Punset que, per a això, era necessària la col·laboració entre molts països. Només amb esforços comuns, deia, es podria realitzar una fita semblant. I no abans de cinquanta anys. Ha passat gairebé una dècada d'aquestes declaracions. I el futur del projecte, cabdal per la Història de la Humanitat, resta encara incert. L'edició 2016 del Festival Zeppelin, però, ofereix a tots aquells encuriosits la possibilitat de realitzar un particular viatge fins al mateix cor del Planeta Vermell. Tant sols necessitarem un artefacte de tecnologia elemental, aparegut a principis del segle passat, i que rep el nom de l’inventor que el va concebre, el general alemany Ferdinand von Zeppelin. I és que l'hàlit de les anomenades "músiques electroacústiques" (aquelles que, com deia Polonio, "no serien sense l'electricitat") és suficient per enlairar-nos sobre tots els arbres de la Terra, impelint-nos fins regions recòndites de l'Univers. Més enllà, fins i tot, del mateix planeta Mart. Només les limitacions d'aquest prodigi de la ment humana, conegut com a “imaginació?, delimitarà els confins del viatge. En aquesta travessia, que com deia Pavlovich és únicament possible gràcies a molts esforços comuns (a molts "sons comuns", com diríem en aquest cas), ens acompanyarà, entre altres, la música de Jean-Claude Risset, de José Manuel Berenguer, de joves compositors establerts a Perpinyà i a Barcelona, dels participants a la nostra convocatòria oberta, i ​del compositor convidat, Denis Dufour, mestre de cerimònies excepcional que ha fet de la llibertat i de la creació fora de convencionalismes el seu particular cavall de batalla. Amb tots ells esperem que, al final, el destí representi, en realitat, un mer pretext. Un mer pretext per realitzar el viatge.
Castellano
DIVENDRES 28 OCTUBRE - Teatre CCCB (Plaça de Joan Coromines s/n; accès per la porta principal del CCCB a Montalegre 5, Barcelona) 18.30. Recepció del públic al vestíbul del Teatre CCCBCafè. Accès lliure a totes les obres de la convocatòria. Instal.lació sonora Música de Cocodrilos a càrrec dels alumnes del Màster d’Art Sonor de la Universitat de Barcelona Santiago Doljanin, Jordi Espuny, Karla Rodríguez, Sofía Scheps i Albert Tarrats. 19.00. Concert 1. Sons comuns (1): convocatòria oberta Arbres - Musica electroacústica sobre suport Selecció d'obres rebudes a la convocatòria internacional organitzada per l'Orquestra del Caos. Totes les obres, de fins a 24 canals independents, estan fixades en suport, i són difoses mitjançant el dispositiu d’espacialització multifocal de l’Orquestra del Caos. 20.00. Taula rodona: L’ensenyament de la composició, avui Com s’ha d’ensenyar la composició musical, avui, quan l’entorn acústic de la ciutat, o la cultura de l’audiovisual, han transformat dràsticament la nostra manera d’escoltar?. Podem mantenir els antics models basats en l’estudi de la tradició musical, l’harmonia, o el contrapunt?. És tot això necessari per a la formació del compositor electroacústic?. Quins models d’ensenyament d’aquesta matèria podem confrontar? Com s’han diversificat aquests a partir del naixement d’aquesta disciplina a França?. En quin moment dels ensenyaments musicals s’ha d’incorporar el fet creatiu? Aquestes, i altres preguntes, seran objecte de debat entre Félix Pastor (director del Departament de Teoria i composició de l’Esmuc, l’Escola Superior de Música de Catalunya), Albert Llanas (director del Conservatori Municipal de Música de Barcelona) i Lucie Prod'homme (presidenta de l'Associació de Professors de Música Electroacústica de França). Modera: Josep Manuel Berenguer (director de l'Orquestra del Caos). 21.00. Concert 2. Sons comuns (2): Variacions filofòniques (estrena) - Musica electroacústica sobre suport Tema original de Denis Dufour, realitzat com a homenatge a Erik Satie amb motiu del seu 150 naixement, i variacions d’aquest tema realitzades pels alumnes i professors de composició del Conservatori Regional de Perpinyà (Michaël Filler, Mathieu Garrouste, Nina Verstraete, Sébastien Lefebvre, Katherine Webster, Christine Chapuis, Laurent Ballester, Agnes Bonnissol, Anne Bouchicot, Medín Peirón, Lucie Prod'homme, Marie-Claude Vidal, Lin Zijun), pels alumnes de composició de l’Escola Superior de Música de Catalunya, Esmuc (José Mora González, Daniel Palomino), del Conservatori Superior del Liceu (Víctor Morató, Gonzalo Villegas), i per alumnes i ex-alumnes del Màster d’Art Sonor de la Universitat de Barcelona (Lina Bautista, Jordi Espuny, Manuel Larrea, Diana Medina, Sofía Scheps, Julian Scordatto, Txe Romeiser, Alex Tenas, Oliver Vinent). Totes les obres, de 2 canals (estereofòniques), estàn fixades en suport són difoses mitjançant el dispositiu d’espacialització multifocal de l’Orquestra del Caos. Espacializació en directe: Medín Peirón.
DISSABTE 29 OCTUBRE - Teatre CCCB (Plaça de Joan Coromines s/n; accès per la porta principal del CCCB a Montalegre 5, Barcelona) 12.30-13.30. Aperitiu amb Denis Dufour al vestíbul del Teatre CCCBVine a saludar al nostre compositor convidat, per a bescanviar impressions de manera informal, mentre prens l’aperitiu. 18.30. Recepció del públic al vestíbul del Teatre CCCBCafè. Accès lliure a totes les obres de la convocatòria. Instal.lació sonora Música de Cocodrilos a càrrec dels alumnes del Màster d’Art Sonor de la Universitat de Barcelona Sofia Scheps, Albert Tarrats, Santiago Doljanin, Jordi Espuny i  Karla Rodríguez. 19.00. Concert 3. Expanded cello (estrena)- Live electronics (electroacústica a temps real) Amb Míriam Fèlix (violoncel) i José Manuel Berenguer (processament a temps real). 20.00. Concert 4. Perpinyà electroacústic! -  Musica electroacústica sobre suport i música mixta Concert dedicat als alumnes del Conservatori Regional de Perpinyà, amb obres dels alumnes i ex-alumnes de composició  Christine Chapuis, Zhaogu Wang i  Marie-Claude Vidal, que presenten les seves obres fixades en suport, i amb la participació dels alumnes de la classe de saxòfon de Radek Knop, Hao Zheng Lyu (saxòfon soprano) i Kai Peng Zhang (saxòfon alto), que interpreten obres pedagògiques mixtes, per a música escrita per a un instrument i música fixada en suport, del compositor Jean-Claude Risset. Espacialització en directe mitjançant el dispositiu de l’Orquestra del Caos: Christine Chapuis i Medín Peirón. 21.00. Concert 5. Esperit de suite Barcelona -  Musica electroacústica sobre suport Monogràfic dedicat a l'obra del compositor francès Denis Dufour, el compositor convidat del Zeppelin d’enguany. Inclou fragments de les seves obres més emblemàtiques (Bocalises, Terra incognita), així com alguna estrena, encadenats com si formessin part d’una mateixa suite. Deixeble de Pierre Schaeffer i d’Ivo Malec, Dufour ha estat membre del Groupe de Recherches Musicales (GRM), i és fundador i president de Motus, associació amb un dels acusmòniums privats més gran del món dedicada a l’organització de concerts  i de cursos d’espacialització, així com a la publicació de CD’s. Incansable promotor d’iniciatives a favor de la difusió de la música acusmàtica (cicle de concerts “Syntax?, a Perpinyà, “Festival Futura?, a Crest), Dufour ha esdevingut mestre d’una gran quantitat de compositors vinguts d’arreu del món. Com a compositor, ha fet bandera de la llibertat i de la creació al marge de modes i convencionalismes. Totes les obres, de 2 canals (estereofòniques), estàn fixades en suport, i són difoses mitjançant el dispositiu d’espacializació multifocal de l’Orquestra del Caos. Espacializació en directe: Denis Dufour. 
Organitza:
Col·labora: 
Esmuc
Cccb
Cccb  Pl. Joan Coromines, s/n
Cccb Plaza de Joan Coromines, s/n; acceso puerta principal CCCB en calle Montealegre 5
Esmuc C/ Padilla 155 
Data límit 20 d'Octubre
Dijous 27
Divendres 28
Dissabte 29
Convocatòria Arbres
Qüestionat sobre la possibilitat que Rússia enviés una expedició tripulada al planeta Mart, el cosmonauta Yuri Pavlovitch contestava a l’Eduard Punset que, per a això, era necessària la col·laboració entre molts països. Només amb esforços comuns, deia, es podria realitzar una fita semblant. I no abans de cinquanta anys. Ha passat gairebé una dècada d'aquestes declaracions. I el futur del projecte, cabdal per la Història de la Humanitat, resta encara incert. L'edició 2016 del Festival Zeppelin, però, ofereix a tots aquells encuriosits la possibilitat de realitzar un particular viatge fins al mateix cor del Planeta Vermell. Tant sols necessitarem un artefacte de tecnologia elemental, aparegut a principis del segle passat, i que rep el nom de l’inventor que el va concebre, el general alemany Ferdinand von Zeppelin. I és que l'hàlit de les anomenades "músiques electroacústiques" (aquelles que, com deia Polonio, "no serien sense l'electricitat") és suficient per enlairar-nos sobre tots els arbres de la Terra, impelint-nos fins regions recòndites de l'Univers. Més enllà, fins i tot, del mateix planeta Mart. Només les limitacions d'aquest prodigi de la ment humana, conegut com a “imaginació?, delimitarà els confins del viatge. En aquesta travessia, que com deia Pavlovich és únicament possible gràcies a molts esforços comuns (a molts "sons comuns", com diríem en aquest cas), ens acompanyarà, entre altres, la música de Jean-Claude Risset, de José Manuel Berenguer, de joves compositors establerts a Perpinyà i a Barcelona, dels participants a la nostra convocatòria oberta, i ​del compositor convidat, Denis Dufour, mestre de cerimònies excepcional que ha fet de la llibertat i de la creació fora de convencionalismes el seu particular cavall de batalla. Amb tots ells esperem que, al final, el destí representi, en realitat, un mer pretext. Un mer pretext per realitzar el viatge.
DIJOUS 27 OCTUBRE - Aula 108 d’Esmuc (Edifici de l’Auditori, carrer de Padilla 155, Barcelona) 11.00-12.30. Master class: Música acusmàtica: especificitats i projecció A càrrec del compositor Denis Dufour. L’autor ens parlarà de l’escolta reduïda, l’enregistrament de sons, la démarche concrète, i de com projectar la obra electroacústica sobre suport, altrament coneguda com a “música concreta? o “música acusmàtica?, prenent com a exemple les seves obres “Volver? i “PH 27-80?. Conferència en francès, amb traducció al castellà de les principals idees exposades. Organizat per l’Esmuc, dins el Cicle “Open 108?.
DIVENDRES 28 OCTUBRE - Teatre CCCB (Plaça de Joan Coromines s/n; accès per la porta principal del CCCB a Montalegre 5, Barcelona) 18.30. Recepció del públic al vestíbul del Teatre CCCBCafè. Accès lliure a totes les obres de la convocatòria. Instal.lació sonora Música de Cocodrilos a càrrec dels alumnes del Màster d’Art Sonor de la Universitat de Barcelona Santiago Doljanin, Jordi Espuny, Karla Rodríguez, Sofía Scheps i Albert Tarrats. 19.00. Concert 1. Sons comuns (1): convocatòria oberta Arbres - Musica electroacústica sobre suportSelecció d'obres rebudes a la convocatòria internacional organitzada per l'Orquestra del Caos. Totes les obres, de fins a 24 canals independents, estan fixades en suport, i són difoses mitjançant el dispositiu d’espacialització multifocal de l’Orquestra del Caos. 20.00. Taula rodona: L’ensenyament de la composició, avuiCom s’ha d’ensenyar la composició musical, avui, quan l’entorn acústic de la ciutat, o la cultura de l’audiovisual, han transformat dràsticament la nostra manera d’escoltar?. Podem mantenir els antics models basats en l’estudi de la tradició musical, l’harmonia, o el contrapunt?. És tot això necessari per a la formació del compositor electroacústic?. Quins models d’ensenyament d’aquesta matèria podem confrontar? Com s’han diversificat aquests a partir del naixement d’aquesta disciplina a França?. En quin moment dels ensenyaments musicals s’ha d’incorporar el fet creatiu? Aquestes, i altres preguntes, seran objecte de debat entre Félix Pastor (director del Departament de Teoria i composició de l’Esmuc, l’Escola Superior de Música de Catalunya), Albert Llanas (director del Conservatori Municipal de Música de Barcelona) i Lucie Prod'homme (presidenta de l'Associació de Professors de Música Electroacústica de França). Modera: Josep Manuel Berenguer (director de l'Orquestra del Caos). 21.00. Concert 2. Sons comuns (2): Variacions filofòniques (estrena) - Musica electroacústica sobre suportTema original de Denis Dufour, realitzat com a homenatge a Erik Satie amb motiu del seu 150 naixement, i variacions d’aquest tema realitzades pels alumnes i professors de composició del Conservatori Regional de Perpinyà (Michaël Filler, Mathieu Garrouste, Nina Verstraete, Sébastien Lefebvre, Katherine Webster, Christine Chapuis, Laurent Ballester, Agnes Bonnissol, Anne Bouchicot, Medín Peirón, Lucie Prod'homme, Marie-Claude Vidal, Lin Zijun), pels alumnes de composició de l’Escola Superior de Música de Catalunya, Esmuc (José Mora González, Daniel Palomino), del Conservatori Superior del Liceu (Víctor Morató, Gonzalo Villegas), i per alumnes i ex-alumnes del Màster d’Art Sonor de la Universitat de Barcelona (Lina Bautista, Jordi Espuny, Manuel Larrea, Diana Medina, Sofía Scheps, Julian Scordatto, Txe Romeiser, Alex Tenas, Oliver Vinent). Totes les obres, de 2 canals (estereofòniques), estàn fixades en suport són difoses mitjançant el dispositiu d’espacialització multifocal de l’Orquestra del Caos. Espacializació en directe: Medín Peirón.
DISSABTE 29 OCTUBRE - Teatre CCCB (Plaça de Joan Coromines s/n; accès per la porta principal del CCCB a Montalegre 5, Barcelona) 12.30-13.30. Aperitiu amb Denis Dufour al vestíbul del Teatre CCCBVine a saludar al nostre compositor convidat, per a bescanviar impressions de manera informal, mentre prens l’aperitiu. 18.30. Recepció del públic al vestíbul del Teatre CCCBCafè. Accès lliure a totes les obres de la convocatòria. Instal.lació sonora Música de Cocodrilos a càrrec dels alumnes del Màster d’Art Sonor de la Universitat de Barcelona Sofia Scheps, Albert Tarrats, Santiago Doljanin, Jordi Espuny i  Karla Rodríguez. 19.00. Concert 3. Expanded cello (estrena)- Live electronics (electroacústica a temps real)Amb Míriam Fèlix (violoncel) i José Manuel Berenguer (processament a temps real).  20.00. Concert 4. Perpinyà electroacústic! -  Musica electroacústica sobre suport i música mixtaConcert dedicat als alumnes del Conservatori Regional de Perpinyà, amb obres dels alumnes i ex-alumnes de composició  Christine Chapuis, Zhaogu Wang i  Marie-Claude Vidal, que presenten les seves obres fixades en suport, i amb la participació dels alumnes de la classe de saxòfon de Radek Knop, Hao Zheng Lyu (saxòfon soprano) i Kai Peng Zhang (saxòfon alto), que interpreten obres pedagògiques mixtes, per a música escrita per a un instrument i música fixada en suport, del compositor Jean-Claude Risset. Espacialització en directe mitjançant el dispositiu de l’Orquestra del Caos: Christine Chapuis i Medín Peirón. 21.00. Concert 5. Esperit de suite Barcelona -  Musica electroacústica sobre suportMonogràfic dedicat a l'obra del compositor francès Denis Dufour, el compositor convidat del Zeppelin d’enguany. Inclou fragments de les seves obres més emblemàtiques (Bocalises, Terra incognita), així com alguna estrena, encadenats com si formessin part d’una mateixa suite. Deixeble de Pierre Schaeffer i d’Ivo Malec, Dufour ha estat membre del Groupe de Recherches Musicales (GRM), i és fundador i president de Motus, associació amb un dels acusmòniums privats més gran del món dedicada a l’organització de concerts  i de cursos d’espacialització, així com a la publicació de CD’s. Incansable promotor d’iniciatives a favor de la difusió de la música acusmàtica (cicle de concerts “Syntax?, a Perpinyà, “Festival Futura?, a Crest), Dufour ha esdevingut mestre d’una gran quantitat de compositors vinguts d’arreu del món. Com a compositor, ha fet bandera de la llibertat i de la creació al marge de modes i convencionalismes. Totes les obres, de 2 canals (estereofòniques), estàn fixades en suport, i són difoses mitjançant el dispositiu d’espacializació multifocal de l’Orquestra del Caos. Espacializació en directe: Denis Dufour. 
DIVENDRES 28 OCTUBRE - Teatre CCCB (Plaça de Joan Coromines s/n; accès per la porta principal del CCCB a Montalegre 5, Barcelona) 18.30. Recepció del públic al vestíbul del Teatre CCCBCafè. Accès lliure a totes les obres de la convocatòria. Instal.lació sonora Música de Cocodrilos a càrrec dels alumnes del Màster d’Art Sonor de la Universitat de Barcelona Santiago Doljanin, Jordi Espuny, Karla Rodríguez, Sofía Scheps i Albert Tarrats. 19.00. Concert 1. Sons comuns (1): convocatòria oberta Arbres - Musica electroacústica sobre suportSelecció d'obres rebudes a la convocatòria internacional organitzada per l'Orquestra del Caos. Totes les obres, de fins a 24 canals independents, estan fixades en suport, i són difoses mitjançant el dispositiu d’espacialització multifocal de l’Orquestra del Caos. 20.00. Taula rodona: L’ensenyament de la composició, avuiCom s’ha d’ensenyar la composició musical, avui, quan l’entorn acústic de la ciutat, o la cultura de l’audiovisual, han transformat dràsticament la nostra manera d’escoltar?. Podem mantenir els antics models basats en l’estudi de la tradició musical, l’harmonia, o el contrapunt?. És tot això necessari per a la formació del compositor electroacústic?. Quins models d’ensenyament d’aquesta matèria podem confrontar? Com s’han diversificat aquests a partir del naixement d’aquesta disciplina a França?. En quin moment dels ensenyaments musicals s’ha d’incorporar el fet creatiu? Aquestes, i altres preguntes, seran objecte de debat entre Félix Pastor (director del Departament de Teoria i composició de l’Esmuc, l’Escola Superior de Música de Catalunya), Albert Llanas (director del Conservatori Municipal de Música de Barcelona) i Lucie Prod'homme (presidenta de l'Associació de Professors de Música Electroacústica de França). Modera: Josep Manuel Berenguer (director de l'Orquestra del Caos). 21.00. Concert 2. Sons comuns (2): Variacions filofòniques (estrena) - Musica electroacústica sobre suportTema original de Denis Dufour, realitzat com a homenatge a Erik Satie amb motiu del seu 150 naixement, i variacions d’aquest tema realitzades pels alumnes i professors de composició del Conservatori Regional de Perpinyà (Michaël Filler, Mathieu Garrouste, Nina Verstraete, Sébastien Lefebvre, Katherine Webster, Christine Chapuis, Laurent Ballester, Agnes Bonnissol, Anne Bouchicot, Medín Peirón, Lucie Prod'homme, Marie-Claude Vidal, Lin Zijun), pels alumnes de composició de l’Escola Superior de Música de Catalunya, Esmuc (José Mora González, Daniel Palomino), del Conservatori Superior del Liceu (Víctor Morató, Gonzalo Villegas), i per alumnes i ex-alumnes del Màster d’Art Sonor de la Universitat de Barcelona (Lina Bautista, Jordi Espuny, Manuel Larrea, Diana Medina, Sofía Scheps, Julian Scordatto, Txe Romeiser, Alex Tenas, Oliver Vinent). Totes les obres, de 2 canals (estereofòniques), estàn fixades en suport són difoses mitjançant el dispositiu d’espacialització multifocal de l’Orquestra del Caos. Espacializació en directe: Medín Peirón.