ZEPPELIN 2014
Memòries Acusmàtiques

Festival de Projectes Sonors



12-15 de novembre 2014
Entrada lliure a tots els actes

Quan en el lloc d’origen dels sons no es pot veure qui o què els produeix, sorgeix l'experiència acusmàtica. Això passa naturalment en el bosc. Quin ocell és el que canta? I on està la xixarra? Quan m'atanso al lloc d'on procedeix el cant, com l'ocell, calla. Molt poques vegades la veig. A Amazonia, algú pot dir que ha vist aquest o aquell animal. De fet, ho ha sentit, perquè a la selva és molt més fàcil sentir i escoltar alguna cosa que veure-la i mirar-la. De nit, doncs, a tot arreu, l'escolta es fa encara més acusmàtica.

Hi va haver un temps que no estàvem acostumats a acceptar que qualsevol so pogués brollar d'un altaveu i això causava sorpresa, de manera que el fenomen es revestia d'un aura de màgia i de misteri. Però després de més d'un segle convivint amb altaveus, l'experiència acusmàtica que ens proporcionen ja no ens causa sorpresa. Sabem que els altaveus mimetitzen a la perfecció el so de qualsevol cosa, animal o persona: un rellotge de cucut, una metralladora, una gallina, el camió de recollida d'escombraries, el butanero que colpeja les bombones, algú que tus. També, el tro, del qual moltes cultures van creure ser la veu dels déus, i la música, per descomptat. Tant és així, que portem ja desenes d'anys escoltant més la música a través d'altaveus que directament dels instruments musicals.

En el mateix moment en què això va començar a ocórrer, quan els altaveus de les ràdios i els tocadiscs van ser suficientment bons per retransmetre o reproduir concerts, va sorgir la necessitat de fer música especialment concebuda per a aquests mitjans. Una música que no pogués ser sense ells; pròpia d'ells. Virtual, com ells. Imaginària però no per això irreal, que només semblés que no pogués ser. Una música lliure dels lligams de la mecànica. Una música que avui, en alguns aspectes, ens sembla d'allò més natural quan ballem, assistim a una rave o a un concert de música electrònica, per exemple, però que ha experimentat un llarg recorregut i que, més enllà de les manifestacions més mediàtiques i populars, continua sent mitjà d'experimentació especialment subtil i profund i que dóna lloc a la música acusmàtica.

Zeppelin 2014 vol fixar la seva atenció en elements importants d'aquesta història que encara no ha acabat i que segur que passarà encara per múltiples salts evolutius. Arribarà un dia què tots els cotxes seran elèctrics i, com només emetran el so del frec dels pneumàtics amb l'asfalt, serà necessari fer-los sonar per evitar que ens atropellin. Sonaran a cotxe o preferirem personalitzar-los com els telèfons? En aquest últim cas, quedaria oberta la porta a un nou tipus de concert acusmàtic.




PROGRAMA


Dimecres 12, Hangar

Taller de composició acusmàtica amb Beatriz Ferreyra
Horaris 10-14 h. / 15,30-19,30 h.
Taller gratuit. Inscripcions: caos@sonoscop.net

Divendres 14 Sala Raval (CCCB)

18.00 h.
Exposició d'obres:

- Las memorias subterráneas de Alicia Convocatòria ESMUC
- Dedicatorias de José Iges
- Obra completa de Pierre Schaeffer

19.00  h.
Taula rodona: Històries acusmàtiques
Beatriz Ferreyra, José Iges, Manuel Rocha. Modera: Josep Manuel Berenguer         

20.00 h.
Dedicatorias
Performance/Presentació/Xerrada a càrrec de José Iges

Les Dedicatorias, de José Iges són unes peces breus que el compositor va crear per a alguns artistes, amics i companys de viatge. En elles hi ha lloc per a la ironia, l'abstracció, el procés, l'elegia, el joc, l'inesperat. La ràdio és un referent constant, no solament per raons biogràfiques.     

21.00 h.
Presentació del llibre de Manuel Rocha El eco está en todas partes.
Concert
breu de Manuel Rocha     

En El eco está en todas partes l'autor presenta la seva visió de la composició electroacústica a partir de diversos assajos, articles, partitures, fotografies, esbossos, descripcions de peces i instal·lacions.

A continuació Manuel Rocha presentarà alguns dels seus treballs sonors: Tactos, El Baño de Frida Kahlo, Casi Nada.



Dissabte 15 Sala Raval (CCCB)

12.00 h.
Xerrada: Por acusmática no me viene nada.
Josep Manuel Berenguer i Medín Peirón.

Una xerrada per a tots aquells que vulguin saber què és, com es fa i com es reprodueix la música electroacústica mitjançant altaveus, quin paper juguen aquí els intèrprets i com funcionen aquestes músiques segons l'espai en el qual se senten. Una introducció i una ajuda a l'oïdor que comença a apreciar les propostes acusmàtiques.

18.00 h.
Exposició d'obres:

- Las memorias subterráneas de Alicia. Convocatòria ESMUC
- Dedicatorias de José Iges
- Obra completa de Pierre Schaeffer

19.00 h.
Concert acusmàtic: Las memorias subterráneas de Alicia. 2014 

Obra col·lectiva realitzada per alumnes i ex-alumnes de l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) : Laura Casaponsa, Carlos Rojo, Pablo Carrascosa, Nuño Fernández, Jordi Bosch, Ariadna Alsina, Medín Peirón, Víctor Núñez, Xavier Bonfill, Daniel Fígols, Gabriel Garcia, Raquel García Tomás, Marc García-Vitòria. Espacialització a càrrec dels mateixos compositors.

20.00 h.
Concert acusmàtic: De Natura Sonorum, Bernard Parmegiani. 1975
Espacialització de Beatriz Ferreyra.

De Natura Sonorum el títol que reenvia a De rerum natura de Lucreci, explora també la multiplicitat de les possibilitats sonores. Aquesta obra profusa, amb infinits descobriments i intuïcions enlluernadores, ha influït en diverses generacions de compositors i segueix sent una peça veritablement seminal en el paisatge sonor de la música experimental.


21.00 h.
Concert acusmàtic : Monogràfic Beatriz Ferreyra
Espacialització de Beatriz Ferreyra.

Monogràfic dedicat a la compositora Beatriz Ferreyra que presentarà diverses obres electroacústiques realitzades entre 2001 i 2007.

Les larmes de l’inconnu (2001), Echos (1978),  La ba-balle du chien-chien à la mé-mère (2001), Jazz for Miles (2001) i L’autre Rive (2007).

 

 

 




Ver en Español / See in English